Oblastní charita Uherský Brod ukončila realizaci projektu Vzděláváním zaměstnanců k poskytování kvalitnějších služeb, započatém 1. 6. 2010 v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost, který byl spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Tento vzdělávací projekt, jenž trval do 31. 5. 2012, měl zvýšit kvalitu a efektivitu práce zaměstnanců a posílit jejich schopnost adaptovat se na proměnlivé podmínky v sociálních službách.
Neustálé zvyšování kvality poskytování našich služeb vnímáme jako svou prioritu, proto bylo hlavním cílem tohoto projektu zvýšit úroveň znalostí pracovníků a posílit tak schopnosti jednotlivých zařízení naší organizace poskytovat nejkvalitnější sociální služby v regionu.
Projekt byl postaven na cíleně zaměřeném vzdělání pracovníků v sociálních službách, kteří získané znalosti a dovednosti budou dále využívat a zavádět do praxe svého zařízení.
Rovněž byl přínosem pro posilování kompetencí vedoucích pracovníků tak, aby podpořili konkrétní kroky nutné k dosažení kvality v dané sociální službě.
Pro pracovníky v přímé péči bylo tedy cílem prohloubit dovednosti, které zkvalitní každodenní kontakt s klienty, rozvinou komunikační dovednosti, naučí je předcházet stresu a pracovat s emocionální zátěží, přiblíží účinné postupy vlastní ochrany před vyčerpáním a vyhořením v souladu s hlubším porozuměním etických principů práce s klienty.
Podstatou vzdělávání řídících pracovníků bylo prohloubit a rozšířit jejich kvalifikaci k umožnění efektivnějšího řízení vnějších i vnitřních procesů v jednotlivých zařízeních naší organizace tak, aby bylo možno zvýšit kvalitu poskytovaných služeb, posílit udržitelnost a konkurenceschopnost.
Realizováno bylo celkem 14 kurzů, z toho 11 pro pracovníky v přímé péči a 3 pro vedoucí pracovníky. Proškoleno bylo 90 našich pracovníků, kterým po splnění nastavených kritérií bylo dodavatelem vzdělávání (Marlin, s.r.o.) vystaveno celkem 185 osvědčení o úspěšném absolvování kurzu.
Výstupem projektu je mimo jiné:
- analýza dosavadních přínosů a potřeb, zpětná vazba z praxe jednotlivých zařízení a individuálních potřeb klientů
- evidence zájmu a dalších požadavků na prohloubení nabytých vědomostí (Individuální vzdělávací plány)
- shrnutí souvislostí v rámci procesu implementace
- vytvoření základu funkčního systému, umožňujícího vzájemnou spolupráci mezi vedením organizace a jednotlivými službami
Předpokládáme, že kontinuální a efektivní vzdělávání napomohlo ke zvýšení pocitu seberealizace pracovníků, uspokojení z dobře vykonané práce a přineslo našim pracovníkům výrazně lepší vztahy s uživateli našich služeb i s kolegy na pracovišti.
Analýza výsledků a přínosů projektu ke stažení
zde.
Bc. Jitka Chvílová