Kontakt

Oblastní charita Uherský Brod
Mariánské nám.13, 688 01 Uherský Brod
IČO: 48489336  -   DIČ: CZ48489336
Číslo účtu: 1540093329/0800
Tel:  572 630 648 (sekretariát)
Fax: 572 631 128
reditel@uhbrod.charita.cz

Finančně nás podporují

Zlínský kraj

Město Uherský Brod
 

Přeprava vozíčkářů

Spolupracujeme

Terapeutická dílna sv. Justiny

Naše služby » Terapeutická dílna sv. Justiny

Popis realizace služby

 Popis realizace poskytování sociálních služeb                                       
 
 
Název poskytovatele
Oblastní charita Uherský Brod
Druh služby
Sociálně terapeutická dílna
Forma služby
Ambulantní forma
Název zařízení a místo poskytování
Terapeutická dílna sv. Justiny Uherský Brod, Pod Valy 664, 688 01 Uherský Brod
 
Poslání
Posláním Terapeutické dílny sv. Justiny Uherský Brod je poskytovat denní službu
osobám, které mají v důsledku mentálního postižení sníženou soběstačnost a důsledkem
svého handicapu nemohou být prozatím zařazeni do pravidelného pracovního procesu.
Službou chceme pomoct rozvíjet kvalitu života uživatelů služby podle jejich
požadavků, přání a potřeb a pomoci jim se začleněním do pracovního procesu a společnosti.
 
Cílová skupina
Cílovou skupinou Terapeutické dílny sv. Justiny jsou osoby s lehkým a středně
těžkým mentálním postižením, které mohou mít přidružené tělesné postižení.
Podmínkou pro přijetí je věk 15 let a maximální věk 64 let.
 
Zásady poskytování sociální služby
  • podpora a rozvíjení pracovních návyků uživatele, nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu a dalších činností vedoucích k sociálnímu začlenění
  • poskytování služby podle individuálních potřeb uživatele
  • podpora samostatnosti uživatele
  • rovnocenné partnerské jednání mezi klienty a personálem
  • podpora zodpovědnosti uživatele za každodenní činnosti
  • podpora duchovních potřeb
 
 
 
Jednání se zájemcem o službu, vstup uživatele do služby
Způsob prvního kontaktu a průběh jednání
Zájemce nás může kontaktovat:
  •          osobně
  •          telefonicky
  •          písemně
  •          prostřednictvím rodiny, známých, přátel
 
Při neosobním kontaktu domlouváme se zájemcem o službu osobní informační schůzku.
Se zájemcem o službu (zákonným zástupcem) jedná vždy vedoucí zařízení nebo její zástupce.
O každém jednání provede jednající osoba (vedoucí nebo pracovník) zápis do formuláře Jednání se zájemcem o službu, který poté uloží do složky Zájemci o službu.
Jednání se může zúčastnit mimo zájemce o službu nebo jeho zákonného zástupce i jakákoliv osoba na přání zájemce o službu.
 
Při první schůzce vedoucí informuje zájemce o službu (zákonný zástupce, rodinný příslušník):
  •          o druhu poskytované sociální služby
  •          o poslání a cílech služby, o rozsahu služby
  •          o podmínkách, průběhu a způsobu poskytování služby (Vnitřní pravidla služby)
  •          o cenách za poskytované služby
Schůzka probíhá v kanceláři vedoucí. Při jednání je zájemci předán informační leták a zájemce má možnost prohlédnout si zařízení. Zájemce má možnost před podpisem smlouvy absolvovat zkušební jednodenní pobyt v zařízení. Termín jednodenního pobytu je domlouván s vedoucí zařízení.
V případě zájmu předá vedoucí zařízení, nebo jí pověřená osoba zájemci (zákonnému zástupci, rodinnému příslušníkovi) smlouvu, kterou si může doma v klidu pročíst a zároveň je informován, které doklady je nutné při přijetí předložit (doporučení lékaře, popř. potvrzení lékaře o zdravotním stavu v souvislosti s podpisem smlouvy, dotazník pro rodinné pečovatele).
O přijetí rozhoduje vedoucí zařízení s ohledem na zdravotní stav zájemce, možnosti a kapacitu služby.
 
Zásady jednání
  •        nezahltit informacemi
  •        informace podávat srozumitelně
  •        zásadně vykat a oslovovat příjmením, popř. se zeptat, jak si přeje být zájemce oslovován
  •        přizpůsobit jednání komunikačním schopnostem žadatele
 
Uzavření smlouvy
Smlouva o poskytnutí sociální služby se uzavírá dle zákona č. 108/2006 Sb.O sociálních službách formou:
  • písemnou – dokument Smlouva o poskytování sociální služby
  • ústní (pouze na přání žadatele o službu), v tomto případě je proveden zápis, který je uložen v sociální dokumentaci uživatele.
  •  
Pravidla pro odmítnutí zájemce o službu
Z nedostatečné kapacity
  •        zařadit zájemce do pořadníku
  •        dát informaci o podobné službě, popřípadě o dalším poskytovateli
  •        předat kontakty
Zájemce nespadá do cílové skupiny služby
  •        v rámci sociálního poradenství nasměrujeme zájemce na vhodnou službu, popř. předáme kontakty
Se zájemcem byla v době kratší než 6 měsíců ukončena smlouva z důvodu porušování povinností vyplývající ze smlouvy
  •        zařadit zájemce do pořadníku
  •        dát informaci o podobné službě, popřípadě o dalším poskytovateli
  •        předat kontakty
 
O odmítnutí je zájemce písemně informován pouze v případě, že si toto písemné vyjádření vyžádá.
 
 
Popis služby
Naplnění základních činností ze zákona
Služba obsahuje tyto základní činnosti
  • pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu,
  • poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
  • nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu, soběstačnosti a dalších činností vedoucích k sociálnímu začlenění,
  • podpora vytváření a zdokonalování základních pracovních návyků a dovedností,
  • základní sociální poradenství
 
Pravidla poskytování služby
Terapeutická dílna sv. Justiny Uherský Brod – sociálně terapeutické dílny
Je zařízení poskytující ambulantní služby sociální prevence, které jsou určeny osobám se sníženou soběstačností z důvodu zdravotního postižení, které nejsou z tohoto důvodu umístitelné na otevřeném ani chráněném trhu práce. Jejich účelem je dlouhodobá a pravidelná podpora zdokonalování pracovních návyků
a dovedností prostřednictvím sociálně pracovní terapie.
 
Čas poskytování služby
Pondělí:  6.30 – 15.00 hodin
Úterý:      6.30 – 15.00 hodin
Středa:   6.30 – 15.00 hodin
Čtvrtek:   6.30 – 15.00 hodin
Pátek:     6.30 – 15.00 hodin
 
Kapacita:
denní kapacita 14 uživatelů v jeden okamžik
 
Práva uživatelů
Práva uživatelů služby vychází přímo ze základních práv a svobod, deklarovaných v Listině základních lidských práv a svobod.
Každý uživatel služby má:
  •      právo žádat pomoc a podporu, kterou poskytovatel nabízí
Uživatelé mají právo na poskytnutí základních činností, které poskytovatel nabízí. Služba je provozována dle platného zákona č.108/2006 Sb.o sociálních službách a doplňujících právních předpisů.
  •      právo na individuální přístup ze strany poskytovatele
Uživatel si vybírá z nabízených pracovních činností dle svých schopností, a zájmů, pracovníci neprovádí za uživatele činnosti, které zvládne sám.
Nevybere-li si uživatel z žádné nabízené pracovní činnosti, a trvá-li toto dobu delší než 1 měsíc, je s uživatelem přehodnocen jeho individuální plán a možnosti pomoci a podpory nabízené službou sociálně terapeutické dílny.
  •      právo na podání informací o poskytované službě
Uživatel je dopředu informován o důležitých informacích a změnách týkajících se poskytované služby, a to jemu srozumitelnou formou.
  •      právo na vlastní rozhodnutí a s tím spojené riziko plynoucí z tohoto rozhodnutí
Pracovníci respektují rozhodnutí uživatele, jsou povinni upozornit ho na možná rizika plynoucí z jeho rozhodnutí. V případě ohrožení zdraví nebo života jsou pracovníci oprávněni zasáhnout proti tomuto rozhodnutí, a to i omezujícími prostředky dle § 89 zákona č. 108/2006. Evidence případů použití omezujících prostředků se zaznamenává dle zákona a je uložena u vedoucí služby.
  •      právo na soukromí
Uživatel má k dispozici uzamykatelnou skříňku, kam si může uložit své osobní věci, pracovníci nesdělují důvěrné osobní informace třetí osobě bez písemného souhlasu uživatele.
  •      právo na volný pohyb
Pracovníci nesmí uživateli bránit v dohodnutém odchodu, v případě nutnosti použití omezujících prostředků jsou pracovníci povinni postupovat od nejmírnějších forem – slovní upozornění, odvrácení pozornosti, rozptýlení, aktivní naslouchání, kontaktování opatrovníka, zákonného zástupce či rodinného příslušníka, nesmí uživatele omezovat v pohybu v prostorách dílny dle Smlouvy odst. III. bod 3.
  •      právo nahlížet do své osobní dokumentace
Uživatel má právo, po domluvě s vedoucí služby nebo klíčovým pracovníkem, kdykoliv nahlížet do své osobní složky.
  •      právo stěžovat si na poskytování služeb, podávat připomínky a návrhy
Uživatel má právo podávat stížnosti podle Pokynů pro podávání a vyřizování stížností, které jsou součástí smlouvy, pracovníci nesmí po podání stížnosti nijak uživatele znevýhodňovat.
 
 
Povinnosti uživatelů:
  •           uživatelé jsou povinni chovat se k sobě navzájem ohleduplně a respektovat potřeby a zdravotní stav dalších uživatelů
  •           uživatel je povinen se maximálně zapojit do určeného týdenního programu dílny
  •           při svévolném poškození jakéhokoliv vybavení je uživatel povinen vzniklou škodu uhradit v plné výši
  •           uživatel zodpovídá za svěřený klíč od osobní skříňky, v případě ztráty nebo zničení je povinen na vlastní náklady pořídit klíč nový
  •           uživatel je povinen zúčastnit se školení BOZP (Bezpečnost a ochrana zdraví při práci) a PO (požární ochrany), které je prováděno 1x ročně
  •           uživatel je povinen dodržovat zákaz kouření, požívání alkoholu a jiných omamných látek. Kuřácké prostory jsou vyhrazeny mimo budovu.
 
Metody práce
V rámci služby uživatelé využívají
  • pracovní terapie – uživatelé prostřednictvím jednoduchých úkolů procvičují jemnou motoriku: výroba šitých hraček, výroba koberečků, výroba šperků a ozdob, dekorací, malování obrázků, pletení košíků apod.
  • dovednosti pro zvládání péče o vlastní osobu – nácvik osobní hygieny a poskytnutí podmínek pro osobní hygienu, nácvik vaření, stolování, nakupování, společenského chování, cestování hromadnou dopravou apod.
  • činnosti vedoucí k sociálnímu začlenění – návštěvy společenských akcí, restaurací, Centra pohybových aktivit, solních jeskyní apod.
  • denní aktivity vedoucí k sociálnímu začlenění a k rozvoji osobnosti,
  • poskytujeme základní sociální poradenství,
  • v rámci fakultativních výkonů zajišťujeme svozy vozidlem Oblastní charity Uherský Brod
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Pravidla pro vyřizování stížností
V případě nespokojenosti s naší službou může uživatel podat připomínku nebo stížnost u:
  • vaší klíčové pracovnice
  • vedoucí sociálně terapeutické dílny – Mgr. Martině Skočovské
 
Pokud nebudete s vyřízením spokojen/a, můžete se následně obrátit na:
  • Ředitele OCH Uh. Brod –       Ing. Petra Houště, Mariánské nám. 13, 688 01 Uherský Brod, tel. 572 637 333
 
Pokud důvody stížnosti přetrvávají i nadále, můžete se obrátit na nadřízený orgán poskytovatele (OCH):
  • Ředitele ACHO Olomouc – Václava Keprta, Křížkovského 11, 771 01 Olomouc, tel. 585 229 380
  • Arcibiskupa olomouckého – Mons. Jana Graubnera, Wurmova 9, 771 01  Olomouc, tel. 587 405 411
 
nebo na instituci sledující dodržování lidských práv:
  • Ochránce lidských práv – ombudsman, Údolní 39, 602 00  Brno, tel. 542 542 888
  • Český helsinský výbor, Jelení 5/199, 118 00 Praha 1, tel. 224 372 334.
Stěžovat si můžete písemnou nebo ústní formou, ale také anonymně.
  •      Písemně: dopis, e-mail, do Knihy přání a stížností
  •      Ústně: telefonem, přímo pracovníkovi
  •      Anonymně: do Schránky pro anonymní přání a stížnosti
 
 
Pravidla pro ukončení služby
Uživatel může ukončit docházku v Terapeutické dílně sv. Justiny Uherský Brod kdykoliv.
Ze strany Poskytovatele může být Smlouva ukončena výpovědí pouze za následujících podmínek:
            a) při zániku Poskytovatele
            b) v případě, že se Osoba nespadá do cílové skupiny zařízení
            c) při opakovaném porušování povinností Osoby vyplývajících ze Smlouvy, 
              zejména docházky
            d) v případě, že Osoba závažným způsobem narušuje soužití kolektivu zejména:
  •  vyvoláváním konfliktů, hádek slovní agresivitou
  •  psychickým týráním jiných uživatelů nebo personálu
  •  opilstvím nebo stavem podobným opilství vyvolaným jinými návykovými látkami
  •  agresivitou fyzickou, sexuální
  •  vyhrožováním
V těchto případech vedoucí postupuje podle platné Metodiky OCH Uh. Brod
 
Úhrady za služby
Poskytování sociální služby sociálně terapeutické dílny Terapeutická dílna sv. Justiny Uherský Brod v rozsahu § 67 zákona o sociálních službách 108/2006 Sb. je zdarma.
Základní bezplatně poskytované činnosti:
  • pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu,
  • poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
  • nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu, soběstačnosti a dalších činností
  • vedoucích k sociálnímu začlenění,
  • podpora vytváření a zdokonalování základních pracovních návyků a dovedností,
  • základní sociální poradenství
 
Další doplňující informace
 
Fakultativní služby (jsou-li poskytovány)
Doprava do zařízení – doprava autem Oblastní charity Uherský Brod 8,-Kč/Km.
 
Prostory, materiální a technické vybavení (bezbariérovost)
Terapeutická dílna sv. Justiny se nachází v prvním patře objektu v ul. Pod Valy 664, Uherský Brod.
Uživatelům je zde k dispozici pracovní místnost vybavená policovým nábytkem, pracovními stoly s židlemi.  Pro účely pracovní terapie je zařízení  vybaveno hrnčířským kruhem, šicími stroji apod. Vypalovací pec na keramiku je umístěna v přízemí Azylového domu pro matky s dětmi v tísni.
Dále je k dispozici terapeutická kuchyňka s jídelnou. Zde se nachází kuchyňská linka včetně nádobí, sporáku, lednice a mikrovlnné trouby. Uživatelé mohou rovněž využívat bezbariérovou sprchu a WC.
V patře je dále zázemí pro personál – denní místnost s kanceláří a šatna. V zařízení je i úklidová místnost a skladové prostory. Objekt je řešen bezbariérově, součástí schodiště pro přístup do patra je plošina.
Zařízení má možnost využívat zahradu a zpevněné hřiště, které je součástí Azylového domu pro matky s dětmi v tísni, nalézající se v těsné blízkosti zařízení.
 
 
 
 
 
 
 
Dne: 10. 2. 2012
 
Zpracovala: Mgr. Martina Skočovská

Poslední aktualizace 13. dubna 2012.  

 

(c) Copyright 2008 Oblastní charita Uherský Brod

Redakční systémy Smart Soft